Blogg listad på Bloggtoppen.se

måndag 14 mars 2011

lite gravidgnäll

Ibland går jag in på Familjeliv.se men tycker den sidan är lite läskig. I forumet är det mest gravida som gnäller över hur hemskt det är att inte deras barn föds. Klart det känns jobbigt om man fokuserar på det som känns jobbigt. Varför inte tänka på det underbara som kommer ändå att ske, ögonblicket då du håller ditt barn i din famn. Att ditt barn kommer när det är redo.Verkar vara lag på att tycka synd om sig själv när man är gravid. Men serru det skriver inte jag under på.

Min graviditet har inte varit jobbig och visst kan jag tycka synd om de som verkligen mår dåligt under sin. Men jag anser ändå att man måste ha en positiv syn på det hela. Jag har tex testat att tänka positivt för att klara av svår PMS istället för att stoppa i mig medicin (antidepressiva piller) och det fungerade faktiskt! Krävde ganska mycket av mig men känslan av att slippa ta piller var underbar.

Visst får Andreas höra en hel del gnäll, som när jag vaknar och har ont i fingerlederna för att jag samlat på mig vätska i händerna eller när jag fastnar i soffan och har svårt att komma upp... men jag tänker ändå att detta är värt känslan av att Sixten snart är här. Det finns ju alltid ett datum som är sista graviditetsdagen förutom ditt BF-datum. För oss borde det ligga omkring den 5 april och BF ligger ju på den 21 mars. Visst vill man att barnet ska titta ut tidigare men helst vill man ju ha ett barn som föds för att det är redo inte för att du är redo eller inte orkar bära runt på magen. Är ju faktiskt ditt barn där inne. Passa på att mysa med magen  :)

för de som undrar hur en "lätt" graviditet varit så ska jag lista några punkter.
  • juli - förstod att jag var gravid, väntade på att illamåendet skulle komma men det kom inte. woho!!!
  • september - gick ner i vikt i början av graviditeten.
  • oktober - var på Bali och det var skönt att älska sin knubbiga kropp, kände fosterrörelser. Förstoppning blev min vardag. Känslig för lukter.
  • november - Andreas känner Sixten sparka för första gången, börjar få ont i ligamenten samt på en viss punkt på magen när jag tagit i för mycket på tex jobbet. Huvudvärk pgr av lågot blodvärde.
  • december - fick känningar av foglossning, lite förvärkar men annars inga andra problem. Blev beviljad graviditetspenning på grund av tunga lyft i jobbet.
  • januari - svårt att sova, vaknar vid 4 på morgonen. Slutade jobba den 23:e. Besatt av choklad.
  • februari - blodvärdet är normalt igen. Lite ryggont då och då. Känner förvärkar på nätterna. Börjat öka i vikt.
  • mars - trött men samtidigt energisk. Korvfingrar och ont i fingerlederna på morgonen. Är inte näsan tjock oxå?

Inga kommentarer: